Najnowsza aktualizacja 12 września 2022
Sprzęt interaktywny w szkołach – zmiany związane z coraz większą informatyzacją społeczeństwa dotykają również szkół. Szeroki dostęp do Internetu oraz korzystanie z nowinek technologicznych już przez przedszkolaki powoduje, że zmienia się standard nauczania.
W procesie nauczania wykorzystuje się nowoczesne urządzenia multimedialne, które poprawiają i uatrakcyjniają przyswajanie wiedzy, jak i dostosowują nauczanie do obowiązujących w całej Europie standardów. Ponieważ zakup urządzeń jest dużym wydatkiem, szczególnie dla szkół w mniejszych miejscowościach, stworzono program aktywna tablic (MEN). Zgodnie z założeniem programu szkoły mogą ubiegać o dofinansowanie do zakupu sprzętu, takiego jak interaktywne tablice, projektor itd.
Zasady funkcjonowania programu
Program aktywna tablic (MEN) zaplanowano na lata 2017-2019. Jest on przeznaczony dla szkół podstawowych, zarówno tych o charakterze publicznym, jak i niepublicznym również tych zlokalizowanych przy schroniskach i domach poprawczych dla nieletnich, czy placówkach dyplomatycznych. Wniosek o dofinansowanie do programu, mogą złożyć te placówki szkolne, które:
- mają dostęp do Internetu przynajmniej na poziomie 30 mb/s
- szkoła musi być wyposażona w podstawowe oprogramowania oraz komputer, czy inne urządzenie mobilne na każdą wnioskowaną tablicę interaktywną, czy projektor
jedna sala lekcyjna przypadająca na jedną powinna mieć dostęp do Internetu i być przystosowana do korzystania z urządzenia, o które szkoła wnioskuje - w szkole powinien znajdować się przynamniej jeden punkt dostępu do Internetu, z którego uczniowie mogą korzystać po zajęciach lekcyjnych, a także w dni wolne od zajęć dydaktycznych.
Z punku widzenia dyrektorów szkół duże znaczenie mają następujące informacje:
• termin składania wniosków o dofinansowanie w ramach programu aktywna tablica (MEN) mija 15 kwietnia) danego roku.
• do 30 czerwca tego samego roku następuje wypłata środków finansowych, o które wnioskował dyrektor szkoły.
• maksymalna kwota dofinansowania, o którą wnioskuje szkoła, może wynieść 14.000 zł, co stanowi 80% całego sprzętu.
Jaką tablicę interaktywną wybrać?
Wybierając ofertę sprzętu w ramach programu aktywna tablica (MEN), warto wybierać sprawdzone rozwiązania, które gwarantują wysoką jakość sprzętu i jego profesjonalizm. Nie zawsze najdroższa oferta równa się najlepsza, jednak warto pamiętać, że zbyt zaniżona cena może oznaczać złą jakość sprzętu, który oferuje.
Profesjonalne firmy wraz ze sprzętem oferują także zazwyczaj montaż zakupionego sprzętu oraz szkolenie. Usługi te są zazwyczaj w cenie kupowanych zestawów multimedialnych. Wbrew temu, co się może wydawać szkolenie z zakresu użytkowania sprzętu, jest istotne, ponieważ pozwala odkryć i przedstawić wszystkie możliwości wykorzystania tablicy interaktywnej. Tylko wtedy, gdy nauczyciele poznają w pełni możliwości, jakie daje aktywna tablica (MEN) są w stanie wykorzystać je w sposób efektywny.
Firmy zajmujące się sprzedażą sprzętu dla szkół muszą przedstawić stosowane zaświadczenie, że spełnia on wymagane przepisami prawa normy i jest dopuszczony do użytku szkolnego. Ponadto firmy dają gwarancję na oferowane przez siebie urządzenia, a wybór opcji z montażem jest gwarancją, że wszelkiego typu nieprawidłowości zostaną szybko usunięte i naprawione.
Zalety tablic interaktywnych
Nauczyciele coraz częściej przyznają, że korzystanie z rozwiązania, jakie daje aktywna tablica (MEN) oferuje wiele więcej możliwości niż tradycyjne rozwiązania, jakim jest tablica i kreda. Czym jest tablica interaktywna? Można określić ją jako duży tablet widoczny dla wszystkich uczniów w klasie, na której można dodatkowo pisać czy rysować. Daje ona nauczycielowi wiele możliwości, takich jak:
- to, co zostało zapisane na tablicy może zostać przekazane uczniom zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej
• w czasie prowadzenie zajęć na tablicy można wyświetlić dowolne tło np. pięciolinie, kratkę itd. i swobodnie pisać po nich
• korzystanie w czasie lekcji z wolnych stron internetowych, a także encyklopedii, słowników, ilustracji, animacji, filmów itp.
• wcześniejsze przygotowanie zajęć i selektywne udostępniane informacji, co pomaga w skupieniu na danym fragmencie lekcji
• korzystanie z możliwości, jakie dają ćwiczenia interaktywne
Przygotowanie ćwiczeń interaktywnych i wykorzystanie ich na lekcjach daje wiele możliwość i pozwala uczniom na wchodzenie w interakcje np. przez przesuwanie literek, dopasowywanie obrazków. Ćwiczenia takie stwarzają nową jakość nauczania, pozwalają na kreatywność, dają szansę na samodzielne myślenie i dochodzenie do wniosków przez samodzielne analizowanie możliwości i eksperymenty. Projekt aktywna tablica (MEN) daje szereg możliwość, które znacząco usprawniają i urozmaicają proces dydaktyczny.
Tablice interaktywne i inny sprzęt dostępny w ramach projektu pozwala na zdecydowanie większą elastyczność w prowadzeniu lekcji, wykorzystanie najnowszej technologii, która daje wiele możliwości. Współcześni uczniowie wychowani są na obrazach i taki przekaz lekcji pozwala im na szybsze przyswojenie wiedzy.